دوربین مدار بسته دام

از رایج ترین دوربین های مدار بسته ، دوربین های دام می باشند. اصطلاح دام به شکل بدنه ی این نوع دوربین ها که به گنبد شباهت دارد ، اشاره می کند . این نوع از دوربین ها ، کارایی و عملکردی تقریبا مشابه با دوربین های بولت دارند، اما در برخی از مکان ها ، بنا بر کاربرد و عملکرشان، بهتر است از دوربین مدار بسته دام استفاده شود. این نوع دوربین ها بنا بر شکل و ظاهری که دارند، معمولاً در محیط های داخلی و بر روی سقف و کنج دیوار ها به راحتی نصب می شوند. ما در این مقاله به بررسی تمام جوانب این نوع دوربین ها پرداخته و اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دوربین مدار بسته دام چیست؟

دوربین های دام معمولا به صورت بیضی شکل یا دایره مانند طراحی شده و به وسیله ی یک محفظه ی مات پوشیده شده اند که فضای داخلی آن را بپوشاند. زمانی که شما از این نوع سیستم های مدار بسته استفاده می کنید ، افراد، متوجه فعال یا غیر فعال بودن دوربین شما نمی شوند . همچنین آن ها نمی توانند تشخیص دهند که دوربین ، کدام قسمت را پوشش داده و ضبط می کند .

 این نوع دوربین های مدار بسته بنا بر کاربردی که دارند و میدان دید مورد نیازشان ، به صورت سقفی یا به صورت معلق از یک پایه ی دیواری نصب می شوند . دوربین مدار بسته دام در هر دو محیط داخلی و خارجی قابل استفاده می باشد و می توان گفت در هر دو صورت پوشش دهی خوب تصویر را به دنبال دارد .

انواع دوربین مدار بسته دام

بر اساس نوع تکنولوژی و فناوری به کار رفته در این نوع دوربین ها ، به طور کلی به دو دسته تقسیم شده و در بازار عرضه شده اند؛

  • دوربین دام آنالوگ HD

با توجه به کیفیت تصاویر ضبط شده و سایر ویژگی های این نوع دوربین ، مقرون به صرفه تر از نوع دیگر می باشد .

  • دوربین دام تحت شبکه

این نوع دوربین نسبت به نوع دیگر از کیفیت بالای تصاویر و قابلیت های بیشتری برخوردار است .

البته قابل ذکر است نوع دوربین دام ، بر اساس کاربرد و عملکردی مورد نیازتان تعیین می شود .

مزایا و معایب دوربین مدار بسته دام

از محبوب ترین دوربین های مداربسته اصفهان ، دوربین دام می باشد اما با این حال، این نوع دوربین ها نیز مانند انواع دیگر دارای مزایا و معایبی می باشند که در ذیل برای شما آورده ایم ؛

مزایای دوربین دام؛

  • زاویه باز و پوشش دهی فضای گسترده

این نوع سیستم های مدار بسته با توجه به زاویه ی بازی که دارند می توانند فضای گسترده تری را پوشش دهند . در نتیجه می توان با تعداد کمتری از این نوع دوربین ها ، بر روی یک محیط گسترده نظارت کرد . همچنین قابل ذکر است انواعی از این نوع دوربین ها قابلیت چرخش 360 درجه داشته در نتیجه می توانند تمامی زوایای یک محیط را به طور کامل پوشش دهی کنند .

  • عدم جلب توجه

دوربین مدار بسته دام باعث جلب توجه افراد نمی شود ، چرا که این نوع دوربین ها روی سقف نصب می شوند . ارتفاع زیاد نصب آن باعث می شوند در معرض دید کمتری قرار بگیرند . همچنین به علت شباهت به سیستم اطفاء حرق، ممکن است با آن اشتباه گرفته شوند . همین ویژگی ها سبب می شود تا افراد در صورت دیدن آن ، معذب نشوند . لازم به ذکر است با توجه به این ویژگی ها ، نظارت پنهان در محیط مورد نظر بر روی افراد ، بهتر صورت می گیرد .

  • عدم تشخیص جهت

اکثر دوربین های مداربسته دام معمولا در درون یک محفظه ی شیشه ای قرار دارند و شکل آن ها نیز گرد می باشد که این ویژگی ها سبب می شود نتوان تشخیص داد که جهت پوشش دهی تصاویر ضبط شده ی دوربین کدام طرف می باشد .

  • عدم جذب گرد و خاک

این دوربین ها به این علت که در سقف و در ارتفاع نصب می شوند ، امکان این که در معرض گرد و خاک قرار بگیرند ، بسیار کمتر می باشد .

  • زیبایی ظاهری

دوربین های دام با توجه به زیبایی ظاهری که دارند ، می توانند به زیبایی محیط نیز کمک کنند .

  • ماندگاری بالا

دوربین های دام به این علت که کمتر در معرض دسترسی افراد و آلودگی محیط مانند گرد و خاک قرار دارند در نتیجه کمتر خراب شده و طول عمر بیشتری دارند .

معایب دوربین دام

  • نقش بازدارنده ی کمتر در وقوع جرم!

دوربین های دام با توجه به این که توجه کمتری را به خود جلب می کنند در نتیجه در پیشگیری از وقوع جرم نقش کمتری دارند .

  • پوشش دهی فواصل کم

در دوربین مدار بسته دام معمولا از لنز های کوچک تر استفاده می شود که همین ویژگی باعث می شود فواصل کمتری از محیط اطراف را پوشش دهی کند .

  • نصب مشکل

نصب دوربین های دام نسبت به دوربین های مدار بسته دیگر مشکل تر می باشد چرا که در صورت نصب نادرست و عدم مقاومت و استحکام کافی برای  آن ها ، ممکن است به راحتی از جای نصب کنده شده و روی زمین بیفتد . همچنین در برخی از دوربین های دام که قابلیت چرخش ندارند ، تنظیم زاویه برای آن ها مشکل می باشد و نیازمند تکنسین با تجربه بالا در این کار است.

 

 کاربرد دوربین مدار بسته دام

با توجه به نوع طراحی این نوع دوربین ها و همچنین عدم مقاومت کافی در برابر شرایط بد جوی ، معمولا برای محیط های داخلی بیشتر کاربرد دارند . همچنین در مکان های غیر صنعتی مانند محیط اداری ، مسکونی و یا تجاری کاربرد دارند .

ویژگی های دوربین مدار بسته دام

  • این نوع دوربین ها دارای قابلیت دید در شب می باشند. حتی می توانند در نور کم و در مواردی حتی در تاریکی مطلق نیز تصاویر را ضبط نمایند .
  • دوربین های دام از دو نوع لنز استفاده می کنند؛
  • دوربین دام با لنز ثابت ؛ دارای فاصله یک کانونی ثابت و عدم امکان زومدر آن ها
  • دوربین دام با لنز وریفوکال ؛ دارای دو فاصله کانونی و امکان زوم در آن ها
  • دوربین های مدار بسته دام دارای کیفیتی های متفاوتی از 2 تا 12 مگاپیکسل می باشند که با توجه به کاربردی که دارند می توان کیفیت آن را تعیین کرد .

سخن آخر

دوربین مدار بسته دام با توجه به ویژگی های مختلف مانند شکل و وضوح تصاویر دارای تنوع زیادی می باشند . همچنین بعضی از این نوع دوربین ها دارای حسگر های حرکتی و ویژگی های بزرگ نمایی نیز می باشند . دوربین های دام  معمولا در فضاهای داخلی نصب می شوند . اگر این نوع سیستم های مدار بسته در قسمت مناسبی از دیوار با زاویه مناسب نصب شود ، می تواند تمام زوایای محیط را پوشش دهد . ما در این مقاله به بررسی دوربین مدار بسته دام پرداخته و برای شما ارائه دادیم . امیدواریم مطالب این مقاله اطلاعات جامعی را به شما در مورد این نوع دوربین ها داده باشد .