دوربین مداربسته ip

با پیشرفت تکنولوژی و شبکه های کامپیوتری، دوربین های مدار بسته ip ، به عنوان بخش کوچکی از تکنولوژی شبکه های کامپیوتری، شناخته شده اند. دوربین مدار بسته ip و انواع آن، از قابلیت های نرم افزاری بیشتری نسبت به سیستم های مدار بسته آنالوگ برخوردار هستند. در این نوع سیستم ها، می توان با اتصال به یک مودم ADSL، TD-LTE و یا غیره که به شبکه ی اینترنت دسترسی دارد، از سرتاسر دنیا به دوربین متصل شده و تصاویر ضبط شده­ی آن را دریافت نمود. این در حالیست که دوربین های آنالوگ بدون دستگاه DVR و یا مبدل، چنین قابلیتی را ندارند.

ما در این مقاله به بررسی کامل دوربین مدار بستهip و انواع آن پرداخته و برای شما اطلاعات جامعی را ارائه داده ایم:

دوربین مدار بسته ip چیست؟

دوبین مدار بسته تحت شبکه یا ip ، نوعی از انواع دوربین های مدار بسته می باشد که انتقال اطلاعات در آن، به وسیله ی پروتکل های شبکه صورت می گیرد. ارتباط قسمت های مختلف آن، از طریق شبکه های کامپیوتری برقرار می شود. علاوه بر آن، تجهیزات ضبط دوربین، توانایی ضبط تصاویر را به صورت مستقل نیز دارند. در واقع این ویژگی، باعث انعطاف پذیری بالای دوربین های مدار بسته ip و انواع آن شده است.

انواع دوربین مدار بسته ip

در ذیل انواع این نوع سیستم های تحت شبکه و کاربرد ها و ویژگی هایشان را برای شما آورده ایم.

  • دوربین مدار بسته دام

این نوع دوربین های مدار بسته را معمولا در اماکن مسکونی مسقف و اداری استفاده می کنند. گاها به آن دوربین سقفی نیز می گویند. قیمت مناسب آن باعث شده گسترش زیادی پیدا کنند. کیفیت تصویر سیستم مدار بسته دام، متوسط می باشد. لنز دوربین نیز می تواند هم به صورت ثابت و هم به صورت متغیر باشد. در بعضی از این نوع سیستم های تحت شبکه، اسپیکر داخلی و یا میکروفون جهت ضبط صدا و یا عمل پیجینگ وجود دارد. جنس این سیستم ها می تواند هم پلاستیکی و یا فلزی هم باشد.

  • دوربین مدار بسته بولت

این نوع سیستم های مدار بسته از پرکاربردترین دوربین های بیرونی و در فضای خارجی هستن. به علت محفظه ی فلزی که دارند برای هر نوع شرایط جوی و آب و هوایی مناسب هستند. لنز این نوع دوربین ها معمولا ثابت و یا در برخی به صورت متغیر و وریفوکال می باشند.

قابل ذکر است در این نوع دوربین های مدار بسته ip، هر چه فاصله ی کانونی لنز بیشتر باشد ، زاویه دید کمتر  و فاصله ی بیشتری می توانیم داشته باشیم. برعکس آن نیز صادق می باشد.

  • دوربین مدار بسته باکس

این نوع سیستم های تحت شبکه، بیشتر برای مکان های داخلی استفاده می شوند. برای نصب در محیط های خارجی نیاز است که آن را در یک کاور فلزی قرار داد تا در تمامی شرایط جوی، بدون آسیب باقی مانده و بهترین عملکرد را داشته باشد. کیفیت تصویر این نوع سیستم های تحت شبکه، متوسط رو به بالا می باشد. این دوربین ها معمولا بدون لنز بوده که شما باید با توجه به محیط و کاربردشان، لنز متناسب را انتخاب کنید. قابل ذکر است این دوربین ها مکانیزم دید در شب ندارند. در صورت نیاز به این آپشن،  می توانید LED های مادون قرمز را به صورت جداگانه تهیه نموده و برای دید در شب از آن استفاده نمایید.

  • دوربین مدار بسته اسپیددام

نام دیگر این دوربین ها، PTZ می باشد. این سیستم های تحت شبکه، قابلیت کنترل از راه دور نیز دارند. همچنین، موتوری در محفظه ی این دوربین ها قرار دارد که دارای قابلیت چرخش از راه دور و همچنین زوم کردن در آن وجود دارد. ویژگی مثبت دیگر این نوع دوربین ها این است که فوکوس این نوع سیستم های تحت شبکه، به طور خودکار، پس از حرکت و زوم تنظیم می شود. میزان زوم و زاویه حرکت این نوع دوربین ها در مدل های مختلف و برای کاربردهای گوناگون، متفاوت می باشد. جنس بدنه ی این دوربین ها نیز فلزی می باشد.

مزایا ومعایت دوربین مدار بسته IP و انواع آن

مزایا

  • به پایان رسیدن دوران دوربین آنالوگ

استفاده از دوربین ip  با قیمت و کیفیت مناسب، جایگزین مناسبی برای دوربین های آنالوگ می باشند.

  • نصب و راه اندازی آسان

نصب و راه اندازی سیستم دوربین مدار بسته ip و انواع آن ، بسیار آسان بوده و افراد خودشان نیز می توانند به آسانی تجهیزات تحت شبکه ی دوربین را نصب نمایند.

  • کیفیت بالای تصویر

کیفیت تصویر این سیستم های تحت شبکه، بسیار بالا بوده به طوری که کاربر می تواند تصویر ضبط شده توسط دوربین را چندین بار زوم کرده و جزییات بیشتری از صحنه ی ضبط شده را مشاهده نماید.

  • صرفه ی اقتصادی با توجه به امکانات

دوربین  مدار بسته ip و انواع آن ، علاوه بر ضبط تصاویر، کاربرد ها و امکانات بسیار دیگری را نیز دارند . همچنین فواید آن ها از دوربین های آنالوگ بیشتر می باشد. به طور مثال ، زاویه دید و کیفیت تصویر دوربین ip  چیزی در حدود دو و یا سه برابر دوربین آنالوگ می باشد.

  • تغذیه دوربین مدار بسته

دوربین ip را می توان با استفاده از سوئیچ شبکه POE روشن کرد که این سوئیچ ها از طریق کابل شبکه، این دوربین مدار بسته را تغذیه می کنند.

  • کنترل بهتر

از مزایای برتر این نوع سیستم های تحت شبکه، مشاهده و کنترل نمودن تصاویر دوربین از سرتاسر جهان می باشد. کاربران می توانند به وسیله ی موبایل و یا شبکه های ی اینترنت تصویر دوربین خود را مشاهده کنند. همچنین می توانند تنظیمات آن را نیز تغییر دهند.

  • عدم افت کیفیت تصاویر دوربین
  • وجود میکروفن و اسپیکر داخلی در برخی از مدل ها

معایب

  • قیمت بالا دوربین مدار بسته ip و انواع آن

به علت قیمت بالای این نوع سیستم های تحت شبکه، استفاده از آن ها در کاربری های معمولی که نیاز به ضبط تصاویر با کیفیت بالا ندارد، توجیه اقتصادی ندارد.

  • هزینه بالای خرید تجهیزات

 

سخن آخر

با استفاده از دوربین مدار بسته ip و انواع آن، می توان اطلاعات ضبط شده را به وسیله ی سیم یا بدون سیم انتقال داد. انتقال صوت و تصویر در این نوع دوربین ها به راحتی انجام شده و شما می توانید از فواصل مختلف دور و یا نزدیک و از سراسر دنیا، بر محیط مورد نظر به صورت زنده تسلط داشته باشید. امیدواریم با ارائه ی این مقاله، اطلاعات کامل و جامعی را برای شما ارائه داده باشیم.